Tilbake




 

 
 

 
 

 

 

 

 

 

Publisert: 20.02.2008 - 13:21 Oppdatert: 20.02.2008 - 14:27

 

Bladsalget øker tross synkende opplag

Bladcentralen, som distribuerer ukeblader, magasiner og bøker for de store forlagshusene, omsatte blader og bøker for drøye 2,3 milliarder kroner ifjor. Til tross for en samlet opplagsnedgang i ukepressen økte omsetningen med fire prosent.

 

- Trenden er at det selges dyrere blader og flere bøker, rapporterer Bladcentralen.

- Vi er meget tilfredse med utviklingen. Det er spesielt hyggelig å se veksten innenfor bøker, fagblader og dameblader. Den viser at spesialblader har stor interesse hos forbrukerne, sier administrerende direktør Jan Svalheim i Bladcentralen ANS i en resultatmelding.

De ukentlige bladene har en sterk posisjon og står for 55 prosent av omsetningen. Samlet har bladene et løssalg på hele 1,550 milliarder kroner i forbrukerpriser. Det er et godt tall i et konkurranseutsatt marked, tatt i betraktning avisenes mange lanseringer av helgebilag.

Blant ukentlige blader som drar mest salg er kjente merkenavn som Se & Hør, Se & Hør Weekend, Her og Nå, Hjemmet, Norsk Ukeblad, Vi Menn, Donald Duck & Co, Allers og KK.

Bøker øker mest
Likevel var det omsetningen av bøker som økte mest ifjor. Bøker omsatte for 329 millioner kroner og ble vekstvinneren i 2007 med omsetningsvekt på hele 26 prosent. Mye av veksten kommer av økt satsing på denne type produkter i dagligvare og servicehandelen. De største utgivelsene var Thea, Sønnavind, Storgårdsfolk og Harry Potter, skriver Bladcentralen.

Spesialbladene hadde et meget godt år i 2007. Her økte omsetningen med ti prosent til 356 millioner kroner, i forhold til året før. Spesialbladene møter økt etterspørsel og stadig nye produkter kommer til. Ifjor kom blant annet BoligPluss, Rom123, Elle Interiør og Hyttemagasinet.

I denne gruppen inngår også blader som Illustrert Vitenskap, Bonytt og Autofil.

Kvinneblader i pluss
Dameblader kan også vise til omsetningsvekst i 2007. Gruppen vokste med seks prosent, og endte omsetningen ifjor på 230 millioner kroner. De siste tre årene har det kommet hele 14 nye titler i denne gruppen. De store titlene er KK, Det Nye, Kamille, Henne, Cosmopolitan, Elle, Costume, Woman, Tara og Eva, skriver Bladcentralen.

Tips en venn
 
Skriv ut
 
Bli abonnent Nyhetsbrev